خبر ورزشی

اتفاقات پیرامون فوتبال ایران و جهان

خبر ورزشی

اتفاقات پیرامون فوتبال ایران و جهان

خبر ورزشی اتفاقات پیرامون فوتبال ایران و جهان

آخرین نظرات
  • ۱۶ اسفند ۹۶، ۰۹:۳۶ - مجتبی
    سلام
  • ۲۵ اسفند ۹۵، ۰۷:۱۲ - احسان پروانه
    ........
پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱ ب.ظ

راز نامکشوف حادثه عجیب آبهای آلوده اصفهان

مسابقه که بزرگ باشد حتما اتفاقاتش هم بزرگ و به یادماندنی خواهد بود. طی سال‌های گذشته سپاهان – پرسپولیس در اصفهان در بسیاری از مواقع همراه با حاشیه و حادثه بوده، حاشیه‌هایی که برخی از آنها در اذهان فوتبالدوستان ثبت شده است.


به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی گل جنجالی افشین پیروانی با دست در سال 82، نارنجکی که چشم سرباز احمدی را نابینا کرد در سال 86، پنالتی – اخراج مشکوک سال 92 و پرونده قطور محسن قهرمانی، گل دقیقه آخر فصل قبل و شادی عجیب و غریب محمدرضا خلعتبری مقابل هواداران پرسپولیس و درگیری‌های متعدد هواداران دو تیم که حالا دشمن شماره یک همدیگر به حساب می‌آیند تنها بخشی از این اتفاقات است.

همه این اتفاقات کنار اما هیچ کس داستان آب‌های جادویی و بازی معروف دوم مهر ماه سال 91 فولادشهر را از یاد نخواهد برد. مسابقه‌ای که در نهایت با دو گل کلاه‌کج و سوکای به سود میزبان تمام شد اما این دو گل در نیمه دومی به ثمر رسید که سه هافبک میانی پرسپولیس یعنی محمد نوری، میثم نقی‌زاده و مهدی مهدوی‌کیا حال عجیب و غریبی داشتند و در زمین تلوتلو می‌خوردند.

برای واکاوی دوباره این اتفاق که به یکی از پلیسی‌ترین پرونده‌های فوتبال کشور تبدیل شد اما سرانجامی نداشت و مبهم ماند سراغ دکتر وجیه‌ا... چشمه‌سری پزشک وقت تیم پرسپولیس رفتیم.

چشمه سری می گوید : همان مکمل‌های ایزواستاری که ما همیشه استفاده می‌کردیم در قوطی‌های پلمپ شده توسط همان افراد و ماساژورهایی که همیشه درست می‌کردند و انسان‌های موثقی بودند، درست شد. طبیعی است که این افراد نمی‌خواهند خودشان را خراب کنند. ما آب‌ها را هم به صورت رندوم از فروشگاهی در اصفهان خریدیم. آب‌ها هم در اختیار تدارکاتی تیم بود و امکان نداشت کسی سر وسایل تدارکات رفته باشد. می‌خواهم بگویم احتمال آلودگی اینچنینی وجود نداشت. بعد از بازی من، از تمام آب‌ها، چه آنها که استفاده نشده بود، چه آن آبی که استفاده شده بود و ایزواستار نمونه‌برداری کردم. ما بعد از 4 ساعت به تهران رسیدیم و همان شب بلافاصله از فرودگاه محمد نوری، میثم نقی‌زاده و مهدی مهدوی‌کیا را به آزمایشگاه یکی از دوستانم بردم تا نمونه خون و نمونه ادرارشان را بگیریم چون اگر ماده‌ای در آب‌ها باشد در طول 4 ساعت از بین نمی‌رود. تمام نمونه‌ها را هم شماره زدم و خودم می‌دانستم هر شماره متعلق به کدام بازیکن است.

*ایا از دستکاری نشدن نمونه ها مطمئن بودید؟
در نمونه هایی که ما دادیم ، مهدوی‌کیا شماره یک بود و به ترتیب 2، 3 و 4 . نمونه آب‌ها را هم شماره زدم. بعد با بچه‌های کمیته ضد دوپینگ و دکتر سیف صحبت کردیم و نمونه‌ها را به آزمایشگاهی بردیم که بسیار دقیق است و اگر فردی استامینوفن هم استفاده کرده باشد مشخص می‌شود دوز این استامینوفن چقدر بوده است. این آزمایش‌ها سه بار با دستگاه و یک بار هم به صورت دستی بررسی شد اما در جواب آزمایش تنها ترکیب ایزواستار یعنی سدیم، پتاسیم و... مشخص شده بود.

*جواب چه بود ؟
تمام این جواب‌ها را طی نامه‌ای به من دادند. نامه محرمانه بود و نشان می‌داد در خون و ادرار بازیکنان چه موادی بوده است. من هم این نامه را در اختیار مدیرعامل وقت یعنی آقای رویانیان قرار دادم. خود بچه‌ها هم می‌پرسیدند چیزی بوده من هم گفتم آزمایش‌ها انجام شده و باید علمی صحبت کرد و نمی‌توانیم بگوییم چیزی خورده‌اند و اینطوری شده‌اند. من حتی با یک گروه داروشناس هم صحبت کردم و آنها هم گفتند غیرممکن است آثار دارو در خون و ادرار وجود نداشته باشد.

پس آب آلوده ای وجود نداشت
در واقع هیچ ماده‌ای نمی‌تواند به این سرعت اثر کند و بعد اثری از آن باقی نماند. وقتی ماده‌ای وارد خون می‌شود و اثر می‌کند، برخی مواد دفع می‌شود اما چندین روز طول می‌کشد تا اثری از آن باقی نماند اما ما فقط 24 ساعت بعد نمونه گرفتیم. می‌خواهم بگویم در این مساله بحث علمی وجود ندارد یعنی آب آلوده‌ای وجود نداشته است. شما اول باید ثابت می‌کردید آب آلوده وجود دارد تا بعد بتوانی دنبال فردی بروی که به مکمل‌ها یا آب‌ها دست‌درازی کرده است.

اماآن زمان اعلام شد جواب آزمایش‌ها را از خودروی شما به سرقت برده‌اند.
¬نه، اوایل فصل من پرونده پزشکی بازیکنان را به کلینیک داده بودم. نمونه پرونده و معاینه پیش از فصل در خودروی من بود. در سرقتی که انجام شد برخی مدارک من و این پرونده‌ها را برده بودند و اصلا ربطی به این آزمایش‌ها نداشت.

عده‌ای می‌گویند روی درهای بطری‌های آب معدنی استفاده شده سوراخ سرنگ دیده می‌شد؟
نه اصلا اینطور نیست.

همینطور شایعه شده بود از ماده خواب‌آور کلونازپام استفاده شده؟
نه امکان ندارد. کلونازپام انسان را از پا می‌اندازد. به محض اینکه قرص کلونازپام استفاده کنی چندین ساعت می‌افتی. شما با یک استامینوفن معمولی خواب‌آلود می‌شوید. مگر می‌شود این دارو را بخورید و سرپا باشید؟ البته آنجا سرنگ وجود داشت، آن هم به خاطر این بود که ما دنبال بهتر کردن شرایط بازیکنان مزبور بودیم و خواستیم از آنها رگ بگیریم و سرم وصل کنیم. تصاویر این کار هم موجود است.

حالا استنباط خودتان از این داستان چیست و چه بلایی سر بازیکنان آمده بود؟
برای من هم گنگ است. من به کمیته پزشکی فدراسیون پیشنهاد دادم این اتفاق را به عنوان یک Case در کمیته پزشکی آسیا مطرح کنند، می‌توانستیم بگوییم این مورد وجود داشته، شرح حال بدهیم، فیلم‌ها را در اختیارشان بگذاریم و بگوییم این اقدامات را انجام داده‌ایم بعد ببینیم تشخیص آنها چیست. بعد دیدم موضوع به حاشیه کشیده شد و استقبال علمی از مساله نشد، من هم کار را رها کردم و بعد هم که از پرسپولیس جدا شدم.

آقای رویانیان چه برخوردی با این ماجرا داشت؟
آقای رویانیان به من خیلی تاکید داشت نتایج واقعی هر چه هست بگویم. گفتم می‌خواهند مصاحبه بگیرند، گفت هر چه اتفاق افتاده را بگو. واقعا ایشان منطقی رفتار کرد. معمولا در این موارد مصلحت‌اندیشی می‌شود اما رویانیان اصلا چیزی نگفت. گفتم اجازه بدهید حرف بزنم، گفت هر چه هست نظرت را اعلام کن. به نظر من کار باید علمی باشد. من از خودم نمی‌توانم چیزی اعلام کنم و هر چه واقعی بود را گفتم.

این علائم چه زمانی در بازیکنان دیده شد؟
اوایل نیمه دوم. برای هر سه تا هافبک وسط‌مان اتفاق افتاد. جالب است که هر سه نفر نیمه اول فوق‌العاده و جزو بهترین‌های تیم بودند.

آثار و علائمی که در آنها دیده شد چه بود؟
سرگیجه، تاریک‌بینی، بی‌اطلاعی نسبت به زمان و مکان، برهم خوردن تعادل و خواب‌آلودگی ضمن اینکه صحنه‌های بازی یادشان نمی‌آمد. مگر می‌شود کسی این همه علائم داشته باشد اما دارویی مصرف نکرده باشد؟ من پزشک نمی‌توانم این مساله را به صورت غیر علمی بررسی کنم. اتفاقا این آزمایش‌ها بیش از 2 میلیون تومان هزینه برداشت. اما من خودم دوست داشتم این Case به صورت دانشگاهی در دانشگاه‌های معتبر و آزمایشگاه‌های مخصوص بررسی شود که این اتفاق نیفتاد.

امکان ندارد پودرهای ایزواستار فاسد شده یا مشکلی داشته باشند؟
نه، نه نمی‌شود. ایزواستارها همه تایم دارند و پلمپ شده است. روز قبلش در تمرین تهران ما باکس باکس از این ایزواستارها استفاده کرده بودیم. نرفتیم از میان باکس‌ها انتخاب کنیم و اگر قرار بود اتفاقی بیفتد در تمرین روز قبل هم می‌افتاد. یعنی کل داستان مسخره است و هر چه حساب کنی هیچ چیز اصلا جور در نمی‌آید. پودر ایزواستار شبیه دانه‌های شکر است، کاملا تاریخ دارد و خارجی است. ما از یک شرکت معتبر قبل و بعد از این داستان این پودرها را تهیه کرده و می‌کردیم اما نمی‌دانم آن روز چه حادثه‌ای رخ داد. من معمولا روز بازی به بازیکنان قرص‌ها و مواد مکمل می‌دادم اما آن روز برای اولین بار هیچ چیزی حتی یک قرص ویتامین E هم به آنها ندادم. از طرفی کادر فنی برعکس بازیکنان برای تغذیه آزاد هستند. اما ما آن روز از غذای بچه‌ها که از جوجه و ماکارونی و... تشکیل شده و به صورت سلف‌سرویس بود استفاده کردیم. خیلی‌ها گفتند شاید غذایشان مشکل داشته اما همه از آن غذا خوردیم و هیچ اتفاقی هم برایمان رخ نداد.

  • محمد حسینی

سپاهان

فوتبال

نظرات  (۱)

  • امین فروزان
  • یکی باید رسیدگی کنه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی